Jau 14 gadu vecumā iespējams nokārtot savas pirmās kategorijas tiesības - AM, kas ļauj vadīt mopēdu, kura braukšanas ātrums satiksmē nepārsniedz 45 km/h. Vēlāk viss iet tikai uz augšu un var mācīties braukt ar transportlīdzekļiem, kuru vadīšana prasa arvien lielāku atbildību un ļauj uzņemt lielāku ātrumu. Kopumā CSDD braukšanas eksāmens pieejams kārtošanai vairāk kā 10 kategorijās.
Saprotams, ka ikviens vēlas, lai tajā veiktos pēc iespējas labāk un jau pēc pirmā eksāmena mēģinājuma CSDD ēku varētu atstāt ar vadītāja apliecību kabatā. Un daudziem topošajiem autovadītājiem patiešām tas arī izdodas. Par to, kāds ir šo veiksminieku noslēpums, pastāstīsim turpinājumā sadarbībā ar autoskolu Presto. Tā ir lielākā autoskola Latvijā ar plašāko filiāļu pārklājumu, kas pārliecinoši gadu no gada ierindojas CSDD topa pirmajās vietās - tieši šeit B kategorijā kursanti nokārto eksāmenus ar augstāku sekmības procentu kā citviet.
Teorētiskais pamats
Lai veiksmīgi nokārtotu eksāmenu, kursantam jāiegūst pilnīga izpratne par to, kas CSDD eksāmenā sagaida - vēl pirms braukšanas uzsākšanas instruktors uzdod 1 tehnisku jautājumu. Tas var būt tik vienkāršs, kā paskaidrot, ko nozīmē mašīnas priekšējā panelī degošais P burts vai parādīt, kā ieslēgt tālās gaismas, vai arī āķīgāks - noteikt, vai automobilis aprīkots ar ziemas vai vasaras riepām, vai izstāstīt, kādam jābūt gaisa spiedienam riepās. Tāpēc pirms eksāmena svarīgi ar instruktoru arī izrunāt tehniskos jautājumus, kādi varētu parādīties eksāmenā.
Autoskolā gūtās teorētiskās zināšanas, lai praktiski vēlāk vadītu automašīnu satiksmē, ir neatsveramas. Tieši tāpēc obligāts nosacījums, lai pieteiktos vadīšanas eksāmena kārtošanai, ir teorētiskā eksāmena nolikšana. Uz ceļa praktiski jāspēj apliecināt izpratne par ceļu satiksmes noteikumiem. Praktiskās vadīšanas laikā neko nošpikot nevarēs - vai nu zināšanas par noteikumiem ir, vai arī pieļautās rupjās kļūdas apliecina izpratnes trūkumu par drošas braukšanas principiem.
Kļūdīties un mācīties
Saprotams, ka eksāmena laikā CSDD instruktors aizvedīs arī uz sarežģītākiem krustojumiem, tāpēc svarīgi pirms eksāmena arī kopā ar savu instruktoru izbraukt grūtākos ceļa posmus savā pilsētā. Rīgā tie var būt krustojumi, kur jāspēj izšķirt, vai nogriezties no tramvaja sliežu ceļa vai joslas, mazākā pilsētā - jāspēj pareizi noteikt braukšanas secību vienādas nozīmes krustojumā. Arī tādas šķietamas nianses kā pareizas distances un intervāla ievērošana eksāmenā tiek vērtētas.
Ieteicams sava instruktora vadībā nodarbībās izspēlēt “spēli”, kuras laikā kursantam jāiztēlojas, ka sākas īstais CSDD eksāmens. Tas nozīmē, ka instruktors klusi sēž blakus, un ja tiek pieļauta rupja kļūda, instruktors par to brīdina un eksāmens ir galā gluži tāpat kā tas būtu īstajā CSDD eksāmenā. Šāds mācību formāts ne vien ļauj sagatavoties psiholoģiski, bet tādā veidā arī skaidrāk iespējams ievērot savas kļūdas, tās labāk paliek atmiņā un īstajā eksāmena dienā tās vairs netiek pieļautas. Mazākas nozīmes kļūdas pēc “izmēģinājuma” eksāmena ar instruktoru var pārrunāt atsevišķi.
Apmācību laiks instruktora vadībā tieši tam arī domāts - lai kļūdītos un no kļūdām mācītos. Tāpēc ieteicams kļūdas vērtēt kā izaugsmes iespējas un vislabākās skolotājas, no tām nevajadzētu baidīties, bet gan tieši pretēji - par tām pateikties. Labāk kļūdas nodarbībās, nekā vēlāk CSDD eksāmenā.
Kāpēc mainīt instruktoru?
Daudzās autoskolās arvien apmācības tiek īstenotas pēc tradicionālās shēmas, kas paredz piesaisti pie 1 instruktora. Lai arī autoskolai un instruktoram šis modelis bieži vien ir daudz ienesīgāks, tomēr kursantam tas nenodrošina pilnvērtīgu apmācību procesu.
Autoskolā Presto tiek izmantota inovatīvāka un modernāka pieeja, kas paredz brīvu instruktoru nomaiņu kaut katras nodarbības laikā. Tas kursantam sniedz ne vien lielāku brīvību, bet arī vienkāršāk ļauj apvienot braukšanas nodarbības ar citiem ikdienas pienākumiem. Ja kāda instruktora apmācību pieeja nav pieņemama, iespējams doties pie cita, kas nozīmē, ka apmācības nevajadzīgi netiek vilktas garumā. Diemžēl, mācoties pie instruktora, kura vadībā ilgstoši netiek uzlabotas vadīšanas prasmes, lieki tiek tērēts gan laiks, gan nauda.
Ja kāda tēma nav skaidra, dažkārt tik vien vajadzīgs, kā dzirdēt to pašu citiem vārdiem - un tā kā instruktoru personības ir dažādas, katrs izmanto mazliet atšīrīgu skaidrojumu. Tāpat arī instruktoru maiņa dod iespēju atrast katram savu īsto skolotāju, kura raksturs un pasniegšanas veids ir pieņemams. Un gadījumā, ja rodas iespaids, ka instruktors apzināti velk apmācības procesu garumā, iespējams saņemt viedokli arī no cita instruktora.
Tāpat arī instruktoru nomaiņa ir viens no noslēpumiem, kas vairo iespējas CSDD eksāmenu nokārtot ar 1. piegājienu. No vienas puses, tas sagatavo eksāmenam daudz labāk no psiholoģiskā skatupunkta, jo ļauj pierast pie situācijas, kad vadīšanas prasmes jādemonstrē jauna un nepazīstama instruktora vadībā. No otras puses, tas sniedz plašāku praktisko pieredzi dažādu auto modeļu vadīšanā. Un jo lielāka praktiskā pieredze, jo ātrāk un veiklāk kursants iemācās piešauties katram jaunam auto modelim, līdz ar to kļūstot arvien pārliecinātāks pie stūres.
Kāpēc mainīt auto?
CSDD eksāmenā datorsistēma izlozes kārtībā piešķir vienu no 3 sekojošajiem auto modeļiem: Volkswagen Golf 7, Audi A3 Sportback un BMW 218D XDrive Active Tourer. Jāņem vērā, ka šie modeļi atšķiras ne vien vizuāli un pēc marku nosaukumiem, bet pastāv arī nelielas (tomēr būtiskas) tehniskās atšķirības figūru izpildē - BMW un Audi visi punkti figūru izpildē sakrīt, tomēr Golf - atsķiras. Tāpat arī tādi šķietami sīkumi kā logu tīrītāju ieslēgšana un mašīnas pielaišana katram no modeļiem ir nedaudz atšķirīga. Tomēr, ja kursants to nezina, diemžēl izredzes nokārtot eksāmenu ar 1. piegājienu ir vismaz uz pusi mazākas.
Nomainot instruktoru, vienlaikus iespējams nomainīt arī auto modeli. Ja ar kādu no CSDD auto kursants vēl nav bijis figūru laukumā uz apmācību, ieteicams nākamajā nodarbībā rezervēt laiku pie instruktora, kurš tieši ar šo modeli brauc. Figūru izpilde CSDD eksāmenā ir būtiska sastāvdaļa. Ja kursants to nav apguvis pietiekamā līmenī, līdz īstajai satiksmei eksāmena laikā var arī nepielaist. Tāpēc šo uzdevumu vajadzētu uztvert ļoti nopietni un rūpīgi tam sagatavoties, apgūstot vadīšanas prasmes dažādu modeļu automašīnās.
Atpūsties un relaksēties
Stress eksāmena dienā var darīt savu, un pat pārliecinātākais braucējs tā ietekmē var zaudēt spēju skaidri domāt un pieņemt saprātīgus lēmumus uz ceļa. Tāpēc svarīgi atcerēties, ka pirms eksāmena vislabāk būs darīt ko nomierinošu - tas varētu būt SPA apmeklējums, sauna, masāža vai jogas nodarbība, kas ķermenim ļauj atbrīvoties no spriedzes un līdz ar to arī nomierina prātu.
Pēdējā diena pirms eksāmena nav laiks, kad drudžaini pildīt CSDD testu, atkārtot ceļu satiksmes noteikumus vai līdz vēlai naktij kāda drauga vadībā braukāt ar mašīnu pa pilsētu, lai uzlabotu braukšanas prasmes. Tam visam bijis laiks līdz eksāmena dienai. Un ja kursants pieteicies eksāmena kārtošanai, tas nozīmē, ka jau iegūtas visas vajadzīgās zināšanas. Tad nu pēdējā vakarā atliek vien noticēt tam, ka viss izdosies un atļaut sev atslābināties un atpūsties pirms lielās dienas.
Atpūties cilvēks daudz labāk spēj izpildīt ne vien savus darba pienākumus, bet arī izredzes nokārtot CSDD eksāmenu ar 1. piegājienu tādā gadījumā ir augstākas. Pilnvērtīga atpūta ir ne vien laimīgu cilvēku noslēpums, bet arī zelta sastāvdaļa veiksmīgai vadīšanas eksāmena nokārtošanai.
Tiesības nav aiz kalniem…
Autoskola Presto ir pārliecināta, ka kāroto vadītāja apliecību iespējams iegūt daudz ātrāk kā daudzi iztēlojas… Ja vien rīcībā ir visi vajadzīgie līdzekļi, sapni par tiesībām var piepildīt pat 3 mēnešu laikā. Un arī tam pamatā ir iespēja apmācību laikā nomainīt instruktoru un automašīnu, lai CSDD eksāmenu nokārtotu veiksmīgi ar 1. piegājienu. Vairāk informācijas par tiesību iegūšanu un vadlīnijām to iegūšanā meklē presto.lv vai arī zvani draudzīgajai administrācijas komandai - +37128813188.